Fethiye'de Uzman Doktor Çevik uyardı: Kreşe başlayan çocuklar neden sık hastalanıyor?
Fethiye'de 25 yıllık hekimlik deneyimine sahip Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Özlem Çevik, kreşe başlayan çocuklarda enfeksiyon artışının çoğu zaman doğal bir süreç olduğunu belirtti.
Fethiye’de 25 yıllık hekimlik deneyimine sahip Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Özlem Çevik, kreşe başlayan çocuklarda enfeksiyon artışının çoğu zaman doğal bir süreç olduğunu belirtti. Ancak ağır seyreden, sık hastane yatışı gerektiren ve büyüme gelişimi etkileyen durumlarda bağışıklık sistemi açısından mutlaka değerlendirme yapılması gerektiğini vurguladı.
Fethiye’de 12 yıldır görev yapan Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Özlem Çevik, kreşe yeni başlayan çocuklarda enfeksiyon sıklığının artmasının beklenen bir durum olduğunu söyledi. Bağışıklık sisteminin özellikle ilk yıl gelişim sürecinde olduğunu ifade eden Çevik, “Çocuklar bu dönemde mikroplarla tanışma ve öğrenme sürecine giriyor. Kreşlerde en sık üst solunum yolu enfeksiyonlarını görüyoruz. Orta kulak iltihabı, mide-bağırsak enfeksiyonları ve el-ayak-ağız hastalığı da sık karşılaştığımız tablolar arasında” dedi.
“Yılda 6-10 enfeksiyon normal kabul ediliyor”
Kreşe giden bir çocuğun yılda 6 ila 10 arasında solunum yolu enfeksiyonu geçirmesinin normal kabul edildiğini belirten Çevik, bu hastalıkların çoğunun viral kaynaklı olduğuna dikkat çekti. Çevik, “Her virüs farklı bir enfeksiyon tablosu oluşturabilir. Bu nedenle çocukların özellikle ilk yıl daha sık hastalanması çoğu zaman bağışıklık sisteminin gelişim sürecinin bir parçasıdır” diye konuştu.
Hangi durumda bağışıklık sistemi araştırılmalı?
Çevik, enfeksiyon sayısı normal sınırlar içinde olsa bile bazı durumlarda ileri tetkik gerektiğini vurgulayarak, “Eğer çocuk enfeksiyonu çok ağır geçiriyorsa, sık sık hastane yatışı gerekiyorsa, büyüme ve gelişimi etkilenmeye başlamışsa ya da hastalıklar çok uzun sürüyorsa bağışıklık sisteminde bir yetersizlik olabilir. Bu durumda kan tahlilleriyle değerlendirme yapmak, antikor düzeylerine, vitamin ve mineral seviyelerine bakmak gerekir” dedi.
Ailelerin en sık yaptığı hatalar
Çevik, ailelerin bu dönemde yaptığı hatalara da dikkat çekti. Çocukluk çağı enfeksiyonlarının yaklaşık yüzde 80’inin viral olduğunu belirterek, her enfeksiyonda antibiyotik kullanımının yanlış olduğunu söyledi. Çevik, “Her ateşte antibiyotik kullanma düşüncesi en büyük hata. İkinci olarak çocuğun tam iyileşmeden kreşe gönderilmesi hem hastalığın uzamasına hem de diğer çocuklara bulaşmasına neden oluyor. Üçüncü önemli hata ise doktora danışmadan, özellikle internetten temin edilen takviyelerin kullanılmasıdır” dedi.
Ateşi tamamen düşürmeye çalışmak doğru değil
Ateşin bağışıklık sisteminin bir yanıtı olduğunu ifade eden Çevik, özellikle 6 yaş üstü çocuklarda ateşe bağlı havale riskinin bulunmadığını söyledi. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Özlem Çevik, “3-6 yaş arasında da her ateşte havale görülmez. Havale çoğu zaman ateşin derecesinden çok hastalığın türüne bağlıdır. Bazı virüsler havaleye yatkınlık oluşturabilir. Ateşi mutlaka 36,5’a indireceğim diye sürekli ateş düşürücü vermek doğru değildir” diye konuştu.
Antibiyotik ve probiyotik dengesi önemli
Antibiyotiklerin zararlı bakterilerle birlikte bağırsaktaki faydalı bakterileri de yok edebildiğini belirten Çevik, bunun bağırsak florasında dengenin bozulmasına yol açabileceğini ifade ederek, “Bağırsak florasının bozulması alerji yatkınlığını artırabilir, vitamin eksikliklerine ve ishal-kabızlık gibi sorunlara neden olabilir. Bu nedenle antibiyotik kullanımı sırasında uygun probiyotik desteği önemlidir” dedi. Probiyotiklerin mutlaka özenle seçilmesi gerektiğini vurgulayan Özlem Çevik, bazı probiyotiklerin antibiyotiğin etkisini azaltabileceğini söyleyerek, “Bu nedenle doktor önerisiyle, antibiyotiğin etkisini bozmayacak ürünler tercih edilmeli. Bazı çocuklarda özellikle ishale ya da alerjiye yatkınlık varsa probiyotik kullanım süresi daha uzun planlanabiliyor. Sık üst solunum yolu enfeksiyonu geçiren çocuklarda ise belirli sürelerle boğaz probiyotikleri kullanılabiliyor” ifadelerini kullandı.
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Özlem Çevik, kreş döneminde enfeksiyon sıklığını azaltmak için el hijyeni, yeterli uyku, dengeli beslenme, açık havada zaman geçirme ve hasta çocukların tam iyileşmeden okula gönderilmemesi gerektiğini hatırlattı.